2014. november 8., szombat

Zsemle, kifli

A recept alapja a kenyéré, de annál jóval lágyabb tésztát gyúrunk, és a vizet is tejre cseréljük.
Hozzávalók (10 darabhoz)
- 60 dkg liszt (én most sima fehérlisztet használtam)
- 3 dl tej
- 1 dl víz
- 2 evőkanál olaj
- 1/2 élesztő (2,5 dkg)
- egy evőkanál só
- 1 kávéskanál cukor

Elkészítés

A tejet meglangyítom, elkeverem benne a cukrot, belemorzsolom az élesztőt, félreteszem, és hagyom, hogy az élesztő tegye a dolgát. 
Közben kimérem a tálba a lisztet, mélyedést készítek a közepére, mehet bele a só, az olaj és a víz. Ha felfutott az élesztő, beleöntöm a tálba, és 10-15 percig a legmagasabb fokozaton dagasztom a géppel. Ha kész (szépen elválik mindenhol az edény falától), kevés liszttel megszórom a tetejét, letakarom egy tiszta konyharuhával, és meleg helyen duplájára kelesztem (kb. 40 perc). 
Lisztezett felületre borítom, még egyszer alaposan átgyúrom, és 10 egyforma (10 dkg-os) darabra vágom. 
Tetszés szerint formázom őket: készülhet belőle zsemle (a tésztát a lisztezett tenyeremben a saját feneke alá gyűrögetem, és ha már szép sima, leteszem), kifli (háromszög alakúra nyújtom, és a szélesebb vége felől kezdve feltekerem, mint a palacsintát), vagy kis buci (kinyújtom, majd jobbról-balról behajtom a közepére a tésztát, ezt megismétlem alulról-felülről is, és a végén hosszúkásra hengergetem), a tetejét is be lehet vékonyan vágni. 

Ismét pihennek 30 percet. Pihentetés után sütőzacskóba helyezem őket (már ami belefér, nekem most egy része kimaradt, de sebaj), alaposan megspriccelem vízzel, és lezárom a zacskót (vagy csak simán a szélső zsemle aláhajtom a zacskó száját). A kimaradt zsemlét, kiflit sütőpapíros tepsibe teszem, őket is megszentelem vízzel.
200 fokra előmelegített sütőbe mennek, alul-felül sütéssel, 25 percre (vagy amíg olyan színű nem lesz, amilyet szeretnénk). Én most a középső rácsra tettem a sütőzacskós adagot, alá a "mezteleneket". Mikor a zacskós megsült, a mezteleneket még 10 percre feltettem a középső rácsra, és úgy sütöttem készre.
A sütőből kivéve azonnal megkenem őket vízzel, és rácson hagyom pihenni 10 percig.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése