2014. november 9., vasárnap

Paradicsomos húsgombóc

Ez is egy jól bevált családi recept. Lehet cifrázni azzal, hogy paprikába töltjük a húsgombócokat (csak akkor már töltött paprikának hívjuk), de én most a legegyszerűbb megoldást készítettem.

Hozzávalók


- 1 kg darált hús (comb, nem baj, ha van benne némi zsír)
- 10 dkg rizs (mérd le!)
- 1 közepes fej vöröshagyma
- 2 gerezd fokhagyma (nem több)
- 1 púpos evőkanál piros törött paprika
- fél kávéskanál bors
- 1 kávéskanál só 

A szószhoz

- fél dl olaj
- 2 evőkanál liszt
- 4 evőkanál cukor
- 1 liter paradicsomlé (lehet bolti, dobozos is)
- egy csipet só

Elkészítés

A hagymát és a fokhagymát olyan apróra vágom, ahogy csak tudom. A húsgombóchoz a hozzávalókat jól összegyúrom kézzel, mint a fasírtnál. A vöröshagyma íze dominál, nem a fokhagymáé. Az a jó, ha kicsit ízes (még nem sós, de már nem kell hozzá sok), mert a rizs valamennyit úgyis felszív. Vizes kézzel gombócokat formázok, és a fazékba helyezem őket. Annyi vízzel öntöm fel, hogy félig ellepje a húsgombócokat. 
Fedő alatt közepes lángon főzöm kb. ¾ órát, közben néha megmozgatom, hogy le ne égjen. 
Amíg a húsgombóc fő, elkészítem a paradicsomszószt: fél deci olajon 2 evőkanál lisztet megpirítok. Mikor halvány rózsaszín, 4 kanál cukrot teszek bele, ezt karamelizálom picit. Ha kész, 1 liter paradicsomlével felöntöm, adok hozzá egy csipet sót és szétkeverem simára. Nem főzöm tovább, mert összecsomósodhat.

Akkor jó, ha a rizs kidurrogott és puha (a gombócok úgy néznek ki, mint a sündisznók :o))
Ekkor ráöntöm a paradicsomszószt, és negyed órát kis lángon fakanállal mozgatva főzöm. 
Tálalható főtt krumplival, vagy friss kenyérrel.

1 megjegyzés:

  1. Elkészült, s nagyon FINOM lett!!!

    Annyi módosítást hajtottam végre, hogy a gombóchoz én adtam 1 kk. házi vegetát, 1 tojást, s a hagymákat kicsit megdinszteltem, mert a férjem epebeteg.
    Mivel anyukámtól kaptam egy 3 literes üveg töltött paprika alapot 6 paprikával, így ahogy Brigi is írja, abba töltöttem, s lett még 4 gombóckám a fél kg húsomból, mert én mindig csak 2 főre főzök. Szóval mivel házi paradicsomom volt, így feltettem főni az alapot, s amikor felforrt, beletettem a paprikákat, gombócokat (tehát nem külön főztem, hogy ne menjen el a húsos íz) és egy babérlevelet is. Főzési idő után kiszedtem a húsos részeket, hogy ne törjenek, s berántottam (én a rántást mindig szűrőn keresztül teszem bele, hogy tuti ne legyen csomós (ha mégis az, akkor botmixerrel szétnyomom). Visszapakoltam a húsos részeket, s 10 perc alatt összefőztem.

    VálaszTörlés